اگر در زمینه سئو فعالیت دارید، می دانید که تحلیل سایت رقیبان و آنالیز سئو سایت و بررسی سایت های رقیب تا چه اندازه اهمیت دارد.این تحقیق به ما کمک میکند تا شناخت بهتری نسبت به مخاطبان کسب کرده و اهداف خود را متناسب با آن ها تنظیم کنیم. در واقع شانس موفقیت یک برنامه هدفمند، بیشتر از یک پروژه پیچیده و نامنظم است.
اطلاعاتی که از تحلیل سایت رقیبان خود بدست اوردید به شما کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید. همچنین برای دستیابی به نتیجه بهتر، میتوان استراتژی سئو سایت را بر اساس رفتار رقبای موفق خود تنظیم کرد.اما چگونه می توان نسبت به آنالیز سئو سایت رقیب اقدام کرد؟ در این مطلب، درباره نحوه انجام این کار به شما توضیح خواهیم داد.
پس از تحلیل سایت رقیبان، به ابزاری نیاز داریم که به ما در تحلیل وضعیت سئو کمک کند. ابزارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد؛ اما All in One SEO (یا به اختصار AIOSEO) و ابزار Semrush، دو روش رایج برای انجام این کار هستند.
گزینه اولی در اصل یک افزونه وردپرسی است که اجازه تجزیه و تحلیل سایت رقیبان و رفتار آنها را به شما میدهد. اما دومی یک ابزار است که نیاز به پیاده سازی دارد. انتخاب هر کدام از این دو روش، بستگی به تخصص و نظر شخصی شما دارد؛ اما هر دوی آنها را در ادامه بررسی میکنیم. همچنین به معرفی چند ابزار رایگان تحلیل سئو رقبا نیز می پردازیم.
۱- آنالیز حرفه ای سایت رقبا با ابزار Maxeo
اولین ابزار تحلیل سایت رقیبان از نظر سئو و کلمات کلیدی و بک لینک که قصد معرفی آن را داریم، ابزار ایرانی مکسئو است. ابزارها و سایت های خارجی زیادی، توسط سئو کاران حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند. اما فکرش را بکنید امکان استفاده از تمامی این امکانات با یک ابزار حرفه ای و ایرانی فراهم باشد. مکسئو یکی از بهترین ابزارهای تحلیل سایت رقیبان است که توسط جمعی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان ایرانی توسعه داده شده است.
این ابزار امکانات بی شماری در اختیار شما قرار می دهد. از تحلیل سایت تا تحلیل سایت رقبا، تحلیل کلمات کلیدی، تحلیل و بررسی محتوا و بهینه سازی سایت از نظر پارامتر های core web vitals.
۲- افزونه AIOSEO برای تجزیه و تحلیل سایت رقیبان
اکثر افرادی که با وردپرس کار میکنند، تجربه استفاده از افزونه Yoast را دارند. این افزونه را میتوان رقیب اصلی پلاگین All in one seo در وردپرس دانست. اما امکان مقایسه در افزونه AIOSEO بیشتر است و همین موضوع، دلیل انتخاب ما برای این بخش بود. کار کردن با این افزونه بسیار ساده است و بیش از ۳ میلیون کاربر دارد که برای کسب و کارهای مختلف، از آن استفاده میکنند.
امکانات پلاگین All in One SEO:
تحلیل سایت رقیبان با استفاده از این افزونه امکان پذیر است. یعنی بفهمید که دلیل افزایش ترافیک ارگانیک این سایتها و بهبود رتبه آنها در نتایج گوگل، در چیست. پس شما هم میتوانید همان کارها را برای سایت خود انجام داده و یا کمبودهای آنها را در سایت خود جبران کنید.
۳- آنالیز سئو رقبا با استفاده از Semrush
روش بعدی برای تجزیه و تحلیل سئوی سایت های رقیب، استفاده از ابزار SEMrush است. البته سایت مربوط به این ابزار برای کاربران ایرانی محدود شده است و ناچار به تغییر IP خواهیم بود.
استفاده از Semrush برای تحلیل سایت رقبا در سئو:
برای استفاده از ابزار Semrush، باید به بخش Domain Overview رفته و آدرس سایت رقیب خود را در آن وارد کنید. در گام بعدی، دکمه Search را بزنید تا این ابزار یک نمای کلی از اطلاعات مربوط به تحلیل سایت رقیبان را برای شما نمایش دهد.
با بررسی اطلاعات ارائه شده میتوان در خصوص ترافیک ارگانیک در ماه جاری، تحلیل بک لینک ها، Domain Authority و ترافیک پولی کسب شده توسط سایت رقیب بیشتر فهمید.علاوه بر موارد اشاره شده، بخش Domain Overview ابزار Semrush حاوی گزارشهایی درباره تحلیل سایت رقیبان اصلی ارگانیک، کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی ارگانیک با رتبه بالا میباشد.
۴- آنالیز کامل سئو سایت با Ahref
یکی از کامل ترین ابزارها برای تحلیل سایت رقیبان که باید با آن آشنایی داشته باشید، ابزار ahref است. البته اگر به دنبال ابزار رایگان تحلیل seo رقبا هستید، این ابزار مناسب نیست. زیرا برای استفاده از اچرف باید هزینه ماهیانه آن را پرداخت کنید. این ابزار رایگان نیست. اما به هر ترتیب اگر از این ابزار استفاده کنید، گام مهمی در تحلیل سایت رقبا ، آنالیز بک لینک سایت رقبا و سئو سایت برداشته اید.
برای تحلیل کلمات کلیدی رقبا این ابزار پرقدرت ترین است. با استفاده از تب site explorer آدرس سایت رقیب خود را وارد کرده و سپس از قسمت organic keyword می توانید لیست کاملی از کلمات کلیدی سایت رقبا را مشاهده و بررسی کنید. ممکن است شما در برخی از این کلمات کلیدی با سایت رقیب، مشترک باشید.
لزوم تحلیل سئو سایت و آنالیز رقبا
با تجزیه و تحلیل رقبا از نظر سئو، میتوان فعالیت و جایگاه سایت خود را با آنها مقایسه کرد. این آنالیز بسیار کارآمد است و باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج گوگل میشود. افزایش نرخ تبدیل سایت، جذب ترافیک ارگانیک بیشتر و صرف هزینه کمتر برای ترافیک پولی از دیگر نتایج مثبت آنالیز سئو سایت های دیگر است.
چون این تحلیل به شما کمک میکند تا دید بهتری نسبت به فعالیت خود داشته و شانس موفقیت استراتژی انتخابی، بیشتر شود. می دانید که سئو یکی از مهمترین مهارت هایی است که برای رشد یک وب سایت باید به کار بگیرید. تحلیل کلمات کلیدی رقبا یکی از مهمترین تکنیک ها در سئو است.
ممنونیم ازتون مقاله مارو برای تحلیل سایت رقیبان خود انتخاب کردید.
دیدگاه شما