انتخاب کلمه کلیدی معمولا قدم اول یا دوم شروع پروژههای سئو است؛ قدمی که اگر کج برداشته شود، میتواند کل پروژه را از مسیر درست خارج کند. معمولا افراد زیادی برای انتخاب عبارتها و کلمات کلیدی به مشکل برمیخورند، زیرا نکات ریز و درشتی باید در این مسیر رعایت شود. بهخصوص برای سایتهایی که تازه تاسیس هستند و سایتهایی که در یک حوزه کاری پررقابت فعالیت دارند، انتخاب کلمات کلیدی مناسب بیش از بقیه اهمیت دارد.
اگر شما هم به دنبال یک راهنمای جامع برای این بخش سئو هستید، مقاله پیش رو به شما کمک خواهد کرد.
فهرست مطالب
نکات مهم برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب
باید در نظر داشت انتخاب کلمه کلیدی فرایندی یکباره نیست و تا زمان وجود وبسایت و تجارت شما ادامه خواهد داشت. به فرایند انتخاب کلمه کلیدی مناسب، Keyword Research گفته میشود. در ادامه میتوانید گام به گام در مورد چگونگی انتخاب مناسب کلمه کلیدی هدف برای یک مقاله بیشتر بدانید و در این مقاله میخواهیم به درستی تشخیص دهیم چه کلمات کلیدی مناسب است و باید از کجا شروع کنیم و در نهایت به چه چیزی برسیم.
1-مقاله را بررسی کنید.
قبل از اینکه به سراغ تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از ابزارهای مختلف بروید، بهتر است درمورد مقالات سایت و هدف از انتشار آنها برنامهریزی کنید. مشخص کنید هر بخش از محتوای سایت قرار است به چه نیازی از مخاطبان پاسخ دهد و کدام دسته از مخاطبین را هدف گرفته است. این کار باعث میشود محتواهایی هدفمند داشته باشید که مخاطبین مختلف را به سایت شما هدایت کنند.
2-درمورد کلمه کلیدی خود فکر کنید.
شما باید در مورد کلمات یا عبارتهایی که مشتریان احتمالی شما ممکن است جستجو کنند، فکر کرده و آنها را تشخیص دهید. این کلمات و عبارتها تنها به محصولات یا خدمات شما محدود نمیشوند، بلکه باید به کلیه مسائل و مشکلاتی که کسبوکار شما میتواند به آنها پاسخ دهد یا حتی موضوعاتی که نزدیک به حوزه کاری شما هستند، فکر کنید. مثلا فرض کنید شما در زمینه اجرای مراسم جشن عروسی فعالیت دارید. شما برای انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشید افرادی که به دنبال برگزاری جشن عروسی هستند، قطعا به دنبال لباس عروس و مدلهای مختلف آن میگردند. بنابراین لباس عروس میتواند یک کلمه کلیدی هدف برای سایت شما باشد.
3-میزان رقابتپذیری کلمه را مدنظر قرار دهید.
یکی از مهمترین مراحل انتخاب کلمات کلیدی، اولویتبندی آنها برای شروع به کار است. اینکه ابتدا کدام کلمه کلیدی را هدف بگیرید و بعد به سراغ کدام بروید، در جذب ترافیک سایت شما تاثیر زیادی دارد. به طور کلی کلماتی که رقابت بالایی دارند، معمولا ترافیک بالایی جذب میکنند.در مقابل کلماتی که رقابت کمتری دارند، ترافیک کمی هم جذب خواهند کرد، اما رتبه گرفتن در آنها برای سایت تازه کار بسیار سادهتر است. بنابراین توصیه میشود در ابتدای کار سایت به سراغ کلمه کلیدی کم رقابت بروید. سپس کلماتی با رقابت سنگینتر و ترافیک بیشتر را هدف بگیرید. زیرا هرچقدر رتبه سایت شما در کلمات کم رقابت بیشتر شود، کسب رتبه در کلمات پررقابت هم سادهتر خواهد بود.
4-ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی را به کار گیرید.
استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی یکی از کارهای ضروری برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. به هرحال بدون استفاده از این ابزارها نمیتوانید تحقیق کاملی داشته باشید.
پرکاربردترین ابزار موجود برای تحقیق کلمه کلیدی، کیوردپلنر گوگل است. این ابزار در اصل برای پیداکردن کلمات کلیدی در کمپینهای گوگل ادز ایجاد شده اما کاربران زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی سئو از آن استفاده میکنند.
در این ابزار میتوانید یک کلمه کلیدی را وارد کرده و همه کلمات و عبارتهای مرتبط با آن را به همراه میزان جستجوی آنها در گوگل ببینید. شما میتوانید جستجوی خود را به زبانهای مختلف یا موقعیتهای جغرافیایی محدود کنید. همچنین امکان دستهبندی کلمات کلیدی هم در این ابزار وجود دارد. مزیت کیوردپلنر این است که از دادههای خود گوگل استفاده کرده و نسبت به ابزارهای دیگر، دادههای واقعیتری دارد. اما علاوه بر کیوردپلنر، ابزارهایی مثلahref هم برای تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک میکنند.
5-پیشنهادات گوگل را جدی بگیرید.
هنگامی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو کنید، گوگل لیستی از عبارتهای مشابه و مرتبط را در پایین نتایج جستجو به شما نشان میدهد. این عبارتها بیشترین جستجو را توسط کاربران داشتهاند و بسیار نزدیک به عبارت موردجستجوی شما هستند. در نتیجه میتوانید آنها را هم به عنوان کلمه کلیدی سایت خود هدف بگیرید.
6-کلمات کلیدی طولانی را هدف بگیرید.
همانطور که قبلا گفتیم، کلمه کلیدی کم رقابت شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو دارند. برای انتخاب کلمه کلیدی کم رقابت بهتر است به سراغ عبارتهای طولانی بروید. این عبارتها معمولا مشتقی از یک کلمه کلیدی کلی هستند. در حالی که رتبه گرفتن در کلمات کلی بسیار سخت است، کسب رتبه در عبارتهای مشتق طولانی ساده تر است.
7-عنوان مقاله را با کلمه کلیدی منطبق کنید.
عنوان هر مقاله نقش مهمی در رتبه آن دارد. درواقع عنوان یکی از مواردی است که گوگل از طریق آن موضوع مقاله را تشخیص داده و آن را رتبهبندی میکند. به همین دلیل لازم است کلمه کلیدی هدف را حتما در عنوان مقاله جای دهید.
8-منظور کاربران را مدنظر قرار دهید.
امروزه یکی از نکات مهم انتخاب کلمه کلیدی در سئو توجه به منظور کاربران از جستجو است. در این مرحله شما باید به هدف کاربر و اطلاعاتی که نیاز دارد توجه داشته باشید. کاربری که در مرحله آگاهی قیف فروش قرار دارد نیاز به اطلاعاتی کلی درباره یک محصول دارد. اما کاربری که در مرحله خرید قرار دارد، به دنبال یافتن بهترین پیشنهاد ممکن برای خرید محصول موردنظر خود است.
جمعبندی
انتخاب کلمه کلیدی بیشک یکی از مهمترین قدم های در سئو یک سایت است. این مرحله که جزو قدمهای ابتدایی یک پروژه سئو به حساب میآید، درواقع مسیر هر پروژه را مشخص میکند. انتخاب صحیح کلمات کلیدی به طور مستقیم روی موفقیت با عدم موفقیت هر پروژه تاثیر دارد. به همین دلیل باید وقت و انرژی لازم را برای آن صرف کنید.
دیدگاه شما