استارتاپ چیست ؟ 7 نوع استارتاپ

استارتاپ
87 / 100

استارتاپ یک شرکت است که در مرحله اول عملیات خود قرار دارد. این شرکت ها اغلب در ابتدا توسط بنیانگذاران کارآفرین خود حمایت می‌شوند و برای توسعه محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا بنیانگذاران آنها معتقدند برای این کار تقاضا وجود دارد. با توجه به درآمد محدود یا هزینه های بالا، اکثر این عملیات های در مقیاس کوچک در دراز مدت پایدار نیستندو بدون کمک سرمایه گذاران دوامی نخواهند داشت. این روزها دوست‌ داران دیجیتال مارکتینگ صحبت‌های زیادی در مورد استارت‌آپ‌ها (کسب‌وکارهای نوپا و تازه تاسیس) می کنند. در این مقاله در مورد مفهوم startup و نمونه های آن آشنا خواهید شد.

این روزها دوست‌ داران دیجیتال مارکتینگ صحبت‌های زیادی در مورد استارت‌آپ‌ها (کسب‌وکارهای نوپا و تازه تاسیس) می کنند. در این مقاله در مورد مفهوم startup و نمونه های آن آشنا خواهید شد.

استارت آپ یک شرکت است که در مرحله اول عملیات خود قرار دارد. این شرکت ها اغلب در ابتدا توسط بنیانگذاران کارآفرین خود حمایت می‌شوند و برای توسعه محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا بنیانگذاران آنها معتقدند برای این کار تقاضا وجود دارد. با توجه به درآمد محدود یا هزینه های بالا، اکثر این عملیات های در مقیاس کوچک در دراز مدت پایدار نیستندو بدون کمک سرمایه گذاران دوامی نخواهند داشت.

در اواخر دهه ۱۹۹۰، شایع ترین نوع شرکت استارت آپی، داتکام بود. سرمایه گذاری در این زمان بسیار آسان بود که به سبب علاقه سرمایه گذاران برای ظهور این نوع از تجارت ها بود. به زبان ساده، استارتاپ یک کسب و کاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. هر کسب و کار که بر پایه فناوری است، لزوما استارتاپ نیست، ولی همه استارتاپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.

استارتاپ چیست؟

تعریف استارت آپ: هرچند که چارچوب مفهوم استارت آپ تقریبا ثابت است، اما برای این مفهوم تعاریفی ارائه شده است که چند نمونه از آنها را بررسی می‌کنیم:

تعریف استارتاپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA):

کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

تعریف استارتاپ توسطاستیو بلنک:

سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است.

تعریف استارتاپ توسطاریک ریس:

استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است. این تعریف در کتاب نوپای ناب توسط اریک ریس آورده شده است.

تعریف استارتاپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر:

عملیات تنظیم و راه اندازی یک عملیات یا حرکت

تفاوت استارتاپ و کسب‌ و کار کوچک چیست؟

در ابتدا ممکن است خیلی از ما معنی استارتاپ را معادل کسب‌وکارهای کوچک بدانیم. با اینکه از خیلی جهات، استارت آپ و کسب‌وکارهای کوچک باهم مشابه هستند، اما تفاوت‌هایی هم دارند.

  • از نظر مشابهت، هر دو شرکت‌های کوچکی هستند که تقریبا از هیچ (بدون سرمایه زیاد) ساخته شده‌اند و هدفشان این است که بخش‌های نادیده گرفته شده بازار را پر کنند. هر دو متمرکز بر رشد و سودآوری هستند و برای بقا در بازار می‌جنگند.
  • از نظر تفاوت، استارت آپ‌های ویژگی‌های متفاوتی نسبت به کسب‌وکارهای کوچک معمولی دارند. استارت آپ یک چهره جوان دارد، معمولا یک ایده تازه مطرح می‌کند و این ایده معمولا از طریق تکنولوژی‌های جدید و وابسته به اینترنت اجرا می‌شود. مزیت رقابتی در استارت آپ بسیار مهم است. چیزی که ممکن است در هر کسب‌وکار کوچکی وجود نداشته باشد. معمولا استارت آپ توانایی این را دارد که حتی رفتار و فرهنگ مصرف‌کننده را در یک جامعه تحت تاثیر قرار دهد. بهرحال از هر ۱۰ استارتاپ، معمولا فقط یکی از آنها موفق می‌شود چرا که محیط استارت آپی بسیار چالشی است.

انواع استارتاپ

استیوبِلَنک، نویسنده‌ی وب‌گاه Xconomy 5 نوع از استارت آپ های موفق را به این شکل معرفی می‌کند: (انواع استارت آپ)

  • استارت آپ سبک زندگی

استارت آپی محسوب می شود که با زندگی روزمره ما عجین شده است. به طور مثال شخصی که ماشین برقی برای تفریح خود در پارک، تهیه کرده است با ارائه آن به دیگران و دریافت مبلغی می تواند ماشین برقی خود را در سطح بالایی نگه دارد و تفریح بیشتری کند.

  • کسب و کارهای کوچک

در این نوع استارتاپ معمولا یک خانواده مالک آن است و آن را اداره می‌کند و بیشتر برای تامین مخارج خانواده انجام می دهند.

  • استارت آپ های گسترش‌پذیر
استارتاپ

این نوع سود و بازدهی بیشتری دارند و عموما به صورت خوشه‌های نوآور و خلاق باهم تشکیل گروه می‌دهند. به طوریکه چند ایده خوب در کنار هم یه ایده ناب تری را تشکیل می دهد.

  • استارتاپ هایی که طراحی شده اند تا به سرعت فروخته شوند

مثلا در حوزه مسکن، استارت آپی تهیه می شود که می تواند مشکل بنگاه های املاک را به سرعت حل کند. سازنده این استارت آپ هدفش فقط فروش این استارت آپ برای شرکت های بزرگ است.

  • استارت آپ های اجتماعی

هدف این استارت اپ ها فقط کسب درآمد نیست و نگاهشان بیشتر دنبال تبدیل دنیا به مکانی بهتر برای انسان ها است.

  • شرکت‌های استارت آپ بزرگ

شرکت‌های بزرگ به دلیل تغییرات در سلیقه‌ی مشتری، فناوری‌های جدید، قانون‌گذاری، رقبای جدید و … مجبور هستند تا با ایفای برنامه های جدید و استارت آپ ها نوین در میدان رقابت حضور داشته باشند.

  • استارتاپ های اجتماعی

برعکس استارتاپ‌های گسترش‌پذیر، هدف این استارتاپ‌ها این است که دنیا را تبدیل به جایی بهتر کنند، نه این‌که سهم بازار را بگیرند یا برای بنیان‌گذاران آن ثروت بسازند. بعد از بیان انواع استارت آپ برای درک بهتر مفهوم است.ارت آپ، لازم است با استارت آپ weekend آشنا شوید

استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند رویدادی ۵۴ ساعته در آخر هفته می‌باشد که در آن افراد در گروه های مختلف (توسعه دهندگان، مدیران کسب و کارها و …) ایده هایشان را مطرح می‌کنند. در واقع استارت آپ ویکند مکانی برای ارائه ایده هاست. داوران و شرکت های سرمایه گذاری با مشاهده ایده های مختلف تصمیم به قبول یا رد ایده ها می‌گیرند. اولین تاریخچه استارتاپ ویکند startupweekend که به نوعی اولین تاریخچه استارت آپ به شکل امروزی نیز می‌باشد، به سال ۲۰۰۷ در شهر بولدر ایالت کلرادو در آمریکا برمی‌گردد. در آن رویداد ۷۰ سرمایه گذار حضور داشتند.

در ادامه این مقاله، مختصری درباره تاریخچه کارآفرینی در ایران و جهان گفته می‌شود تا در ادامه به سوالاتی مانند چگونه استارتاپ بسازیم پاسخ دهیم.

تاریخچه کارآفرینی

ابتدا لازم است مفهومی به نام مقیاس تولید را شرح دهیم.

تعریف مقیاس تولید

مقیاس تولید در واقع نشان دهنده‌ی خروجی یک واحد-معمولا صنعتی- می‌باشد. واحدهایی که نرخ خروجی بالایی دارند، حجم تولید آنها را با مقیاس تولید بالا می‌دانند.نحوه‌ی تولید در ۴ دسته‌ی زیر قرار می‌گیرد که به اختصار شرح داده خواهند شد:

  • تولید سفارشی: تولید بر اساس سفارش
  • تولید دسته ای: در تولید دسته ای هر کار از بخش های کاری مختلف می گذرد به طوری که کارهای مختلف دارای مسیرهای تولید مختلف می باشند. مشخصه این تولید ساخت تعداد محدودی از محصول در مدت زمان معین است.
  • تولید انبوه: تولید در مقیاس بالا در یک خط تولید
  • تولید پیوسته: مانند تولید مواد شیمیایی و یا تولید سیمان

با شروع قرن ۱۸، کارآفرینان از تولید در مقیاس کوچک در شهرهای کوچک، به سمت تولید انبوه حرکت کردند. در دسترس بودن انرژی و نیروی کار، باعث حرکت به این سمت شد. تقاضای روز افزون محصولات نیازمند سازماندهی مناسب بود و از سویی فضا را برای شروع کسب و کارها فراهم می‌کرد. آمریکا در این دوره نقش برجسته ای ایفا کرد و کارآفرینان مانند اندرو کارنگی، جورج مورگان، جان دی. راکفلر، فرانک کنان و هنری فورد را به وجود آوردند.

امیرحسین مصدق | برنامه نویس وب

5/5 (4)

Please rate this

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.